Elke ondernemer wil zijn of haar product op de markt brengen en populairder maken, maar veel mensen vinden dat, eenmaal ze eraan beginnen, een grote uitdaging. Het goede nieuws is dat er tegenwoordig ongelofelijk veel manieren bestaan om aan naamsbekendheid te winnen.
Nog op zoek naar tips voor een goede marketing van je product of merk? Of je nu in de voeding actief bent of een andere sector, onderstaand advies helpt je op weg.
3 Tips voor meer naamsbekendheid
Je naamsbekendheid hangt voor een groot stuk af van de kwaliteit van je product, maar in feite vooral van je eigen inspanningen op het gebied van marketing. Hoe meer je daarop inzet (en hoe meer geld je erin investeert), hoe groter de kans dat je merk of product blikken vangt op straat of online. Lees verder voor praktische tips.
1. Ga voor kwalitatief goed drukwerk
Met de digitalisering van de maatschappij (en dus ook de marketing) is het gemakkelijk om aan te nemen dat fysieke reclame geen zin meer heeft, maar het tegendeel is waar. Goed drukwerk vormt nog altijd een belangrijke schakel tussen bedrijf en consument of klant, dus investeer er voldoende in.
Naast traditionele vormen van drukwerk, zoals flyers en brochures, bestaan er ook nog heel wat andere mogelijkheden. Bierglazen bedrukken met de naam of het kenmerk van je eigen horecazaak is bijvoorbeeld een goede manier om bij elk glas dat je uitschenkt en serveert aan naamsbekendheid te winnen. Bij een professionele service als Beers and Brands is dat tegenwoordig kinderspel.
2. Bouw een goede website
Als je het fysieke aspect van je marketing onder de knie hebt, moet je natuurlijk ook een goede website bouwen. In de eerste plaats is dat een site die goed functioneert, pagina’s vlot laadt en snel vindbaar is op Google: stuk voor stuk criteria waaraan je moet voldoen als je wilt dat mensen je online vinden en ook daadwerkelijk op je website blijven hangen.
Je kunt tegenwoordig zelf een website bouwen, maar voor een echt professioneel resultaat is het misschien toch beter om een webdesigner in te schakelen.
Zo heb je een heel team van experts aan de zijlijn staan (of liever aan de frontlinie) die je niet alleen helpen bij het ontwikkelen van een marketingstrategie en een huisstijl, maar beide ook realiseren. Je betaalt iets meer, dat klopt, maar het rendement dat je eruit haalt is die prijs meer dan waard.
3. Het belang van mond-tot-mondreclame
Om nog maar een traditionele vorm van reclame aan te halen: mond-tot-mondreclame lijkt een beetje ouderwets, maar onderschat het effect ervan op je naamsbekendheid niet.
Het lijkt misschien onbeduidend dat je buren van je merk af weten, want hoeveel verschil zal één extra aankoop eigenlijk maken? Aan de andere kant is de kans groot dat ze hun familie, vrienden of kennissen over je product of merk vertellen en dat brengt de bal al snel aan het rollen.
Extra leestip: Zo maak je van jouw horeca terras een onvergetelijke plek
Maak er dus een gewoonte van om, waar je ook komt, iets over je bedrijf te vertellen. Doe dat niet op een opdringerige manier, want dan schrik je mensen alleen maar af. In plaats daarvan kan je kort en beknopt beschrijven wat je doet en wat je merk of product inhoudt wanneer mensen ernaar vragen.
Extra tip: laat ook visitekaartjes maken, want zo geef je geïnteresseerden meteen alle nodige info over je bedrijf.
Meer naamsbekendheid: de basis voor succes
Geen enkel merk of product is al vanaf dag één een succes: er zijn tijd, inspanningen en kennis van zaken voor nodig. Meer naamsbekendheid verkrijgen kan op verschillende manieren, maar als je bovenstaande tips toepast, ben je alvast goed op weg!